Jaarvergadering 2011 – Bewonersraad
1. |
Verder: zie presentielijst Afwezig: de heer N. Hin Datum: 25 mei 2011 Locatie: Mennistenerf, H. Gerhardstraat 77, Zaandam Verslag: mevrouw A.J. de Jong – vof De Tekst
Opening De heer Regter opent de vergadering en heet de aanwezigen welkom. Er is aan deze avond minder publiciteit gegeven dan gebruikelijk, omdat er geen thema aan verbonden is. Aan het einde van het jaar wordt een extra bijeenkomst ingelast.
Na punt 3 wordt verslag afgelopen jaar ingevoegd. De agenda wordt vastgesteld.
|
2. |
Ingekomen berichten en stukken Vanmiddag is bericht van verhindering van de vertegenwoordigers van ZVH ontvangen. De heer Hin is met kennisgeving afwezig.
|
3. |
Verslag jaarvergadering 2010 Blz. 2, punt 7: De heer Lodewijk – aftredend en herkiesbaar – heeft zitting in de BBZ namens de Jonge Arnoldusstraat in plaats van de D. Doniastraat. Dit wordt aangepast.
Het verslag wordt met inachtneming van de genoemde wijziging goedgekeurd en vastgesteld. De ondertekening vindt plaats na de aanpassing.
|
Stand van zaken Bewonersraad (BBZ): een druk maar positief jaar ZVH heeft een andere koers ingezet qua strategie en het omgaan met bewonersraad en –commissies. De BBZ heeft ZVH de tijd gegeven voor deze reorganisatie.
Overlegstructuren:
Door de BBZ ontvangen adviesaanvragen en uitgebrachte adviezen:
De heer Vrouwe is destijds benoemd op voordracht van de Bewonersraad (huurderszetel) en aangezien hij steeds heeft aangetoond zich sterk te maken voor de ‘huurder met de krappere beurs’ is het advies voor herbenoeming gaarne afgegeven.
Voor de behandeling van adviesaanvragen is een nieuwe werkwijze afgesproken. Bij ontvangst van een aanvraag wordt deze naar alle leden van de BBZ gestuurd, waarna een ieder de kans krijgt hierop te reageren, vervolgens wordt een advies wordt geformuleerd en verzonden naar ZVH.
Verder is advies en visie uitgebracht over de leefbaarheid in Poelenburg. Naar aanleiding hiervan is gesproken over anticiperen op de veranderingen in de verhoudingen tussen de corporatie, bewonerscommissies, bewonersraad, etc. De corporatie richt zich erop om huurders zeggenschap over het beleid te geven, de huurders worden vertegenwoordigd door bewonerscommissies, waarvan weer een vertegenwoordiger zitting kan hebben in de BBZ. Helaas zijn er niet overal commissies en zijn niet alle commissies vertegenwoordigd in de BBZ. Het is niet eenvoudig om vrijwilligers te vinden. Het advies leefbaarheid Poelenburg is als proef genomen. Normaalgesproken geeft ZVH een toelichting en wordt naar aanleiding van bespreking door de BBZ een advies geformuleerd. Nu is aan de vertegenwoordiger van Poelenburg gevraagd de achterban te raadplegen, er is met elkaar gebrainstormd, de wijk in gegaan, etc. Nadat alle input was verzameld is de directeur van ZVH uitgenodigd en is het onderwerp besproken met bewonerscommissie, BBZ, etc. Zo wil de BBZ steeds meer beroep doen op de huurders, als aanvulling op de BBZ. Er gaat meer richting bewonerscommissies, maar met de BBZ als eindverantwoordelijke en de heer Kiburg als toeziend tussenpersoon. Eventueel kan voor een project of onderwerp gebruik worden gemaakt van een tijdelijke klankbordgroep.
Vragen
|
|
4. |
Financieel jaarverslag 2010 en begroting 2011 De penningmeester, de heer Jaap Schoen, licht toe dat er over 2010 sprake is van een positief resultaat van € 6.491,49. Voor 2011 is een zelfde budget als voor 2008, 2009 en 2010 aangevraagd. De aanvraag is niet verhoogd met het oog op de financiële situatie van ZVH. Het jaarverslag 2010 en de begroting 2011 worden goedgekeurd en vastgesteld.
|
5. |
Commentaar kascommissie en décharge penningmeester De heer Roebersen meldt dat hij en de heer Van Arum de kas hebben gecontroleerd en een gedegen en zeer goed verzorgde administratie hebben aangetroffen. Zij complimenteren de penningmeester en hebben een goedkeurende verklaring afgegeven. De commissie adviseert de vergadering om de penningmeester décharge te verlenen over het boekjaar 2009. De vergadering neemt het advies over, met dank aan de penningmeester voor het door hem gevoerde financiële beleid.
|
6. |
Verkiezing kascommissie De heer Van Arum is dit jaar aftredend, mevrouw Bronja Cramer biedt zich aan om zitting te nemen in de kascommissie in zijn plaats. De vergadering gaat bij acclamatie akkoord met de benoeming van mevrouw Cramer als lid van de kascommissie, naast de heer Roebersen.
|
7. |
Aftredende, herkiesbare, nieuwe bestuursleden en nieuwe voorzitter Aftredend en niet herkiesbaar is mevrouw M.A. (Toni) Quintana. Zij wil waar nodig graag nog hand- en spandiensten blijven verrichten. Zij wordt bedankt voor haar jarenlange inzet. Mevrouw E.M. (Erma) Groot (Vissershop) is herkiesbaar. Zij wordt bij acclamatie herbenoemd.
De goede samenwerking met de Bewonerscommissies heeft geleid tot twee nieuwe kandidaten die zich bereid hebben verklaard om toe te treden tot de Bewonersraad:
De aanwezigen gaan van harte akkoord met deze twee benoemingen.
|
8. |
Pauze
|
9. |
Presentatie nieuwe website De heer Regter licht toe dat het uitgangspunt is om huurders beter te betrekken bij het werk van de BBZ. De oude website had 2 à 3 bezoekers per dag, tijd om een moderner medium te creëren en de interactiviteit met de huurder te vergroten. Om de behoeften van de huurders te peilen is een brief uitgegaan, onder de inzenders wordt een dagtrip met de voorzitter verloot. De bedoeling is om een afgeschermd ledengedeelte te creëren waar huurders nadat zij zijn ingelogd naast de vele informatie een periodieke nieuwsbrief kunnen vinden, waar men kan aangeven welke interesses hij/zij heeft en of hij/zij wil meedenken in werkgroepen. Documenten en verslagen van vergaderingen zullen in alle transparantie via de website worden gepubliceerd. Wie zich heeft aangemeld voor de nieuwsbrief krijgt bij het verschijnen een mail, waarna de nieuwsbrief kan worden gelezen of gedownload. Adviseurs krijgen per mail te horen wanneer er een nieuwe adviesaanvraag is waarvoor ze dan geautoriseerd zijn en waarop zij kunnen reageren. De website is overigens geheel onafhankelijk en wordt niet door ZVH gescreend. Het is de bedoeling ook de bewonerscommissies een eigen plek te geven waar zij hun buurtspecifieke informatie kunnen neerzetten en in contact kunnen komen met hun doelgroep. Om de huurder met hun werk in contact te houden is het belangrijk te laten zien wat de commissie doet en welke successen er zijn bereikt.
De heer Regter laat een aantal voorbeelden zien van de mogelijkheden die de website te bieden heeft. Van wie aangeeft geen mails meer te willen ontvangen worden de gegevens uit de betreffende databases verwijderd. Het is een mooi informatief en eenvoudig bedienbaar medium, gedragen door de huurders, de kosten voor de opzet zijn € 125,00. De heer Kiburg merkt op dat er een redactiestatuut moet worden gemaakt om de verantwoordelijkheden van de beheerders te regelen. Dit wordt meegenomen.
Op de vraag van de heer Roeberse hoe de huurders attent worden gemaakt op de nieuwe website wordt geantwoord dat alle huurders een brief ontvangen met de aankondiging van de verloting van het uitje met de voorzitter. De heer Roeberse vraagt hoe wordt omgegaan met vertrouwelijke informatie. Er is een onderscheid tussen het algemene en het ledengedeelte. Om toegang te krijgen tot vertrouwelijke informatie dient men lid te zijn en er is een verdere uitsplitsing in autorisaties als het gaat om inzage in bijvoorbeeld adviesaanvragen. De heer Heij merkt op dat wanneer alle huurders tegelijk worden geïnformeerd over de lancering van de website deze riskeert vast te lopen. Er wordt gedacht aan fasering. Mensen die geen computer hebben kunnen evengoed meedoen aan de prijsvraag, zij kunnen dit ook schriftelijk kenbaar maken en schriftelijk worden voorzien van nieuwsbrieven.
Destijds konden huurders zich – alleen door middel van het indienen van een ondertekende aanvraag – aanmelden voor een gratis lidmaatschap. Dit is later niet meer opgevolgd, de update wordt nu door middel van de brief over de website gerealiseerd.
|
14. |
Rondvraag
De voorzitter dankt de aanwezigen voor hun inbreng en sluit de vergadering.
|